Kreativitetsövning #57 – Bryt dig ur normer och regler

Edward de Bono är en välrenommerad författare till många kreativitetsböcker. Han menar att vårt tänkande är vårt viktigaste verktyg, och att det krävs träning för att förbättra det. Hans mest kända metoder är ”lateralt tänkande” och ”sex tänkarhattar”.

Lateralt tänkande (härs och tvärstänkande) går ut på att hitta nya och många infallsvinklar på ett problem. Så kallat vertikalt tänkande (rakt fram tänkande) anses syssla med problemlösning direkt medan lateralt tänkande handlar om att belysa frågeställningen från alla möjliga och omöjliga håll innan man går vidare till problemlösningen.

Vår möjlighet att tänka brett, vitt och fritt beror bl a på vår skicklighet att identifiera och ta oss ur normer och regler, som normalt är så välkända för oss att vi inte reflekterar över att de är där.

För att kunna utveckla det laterala tänkande är det viktigt att kunna bryta mot dessa tankeregler. I veckans kreativitetsövning ska vi träna på detta:

Välj ett problem som du är intresserad av att lösa. Säg ”Hur ska vi få regionens flygplats att bli lönsam?” Försök nu att hitta det som begränsar ditt tänkande.

Genom att använda tvärtom-tänkande och några frågor, tex ”Varför ska regionens flygplats bli lönsam” kan du kanske identifiera att ditt tänkande är ”vi måste ha en flygplats så att våra affärsresenärer ska kunna resa UT i Europa”. En tvärtom-tanke skulle då kunna leda fram till att en flygplats i regionen skulle vara till för att folk ska kunna flyga IN. Vilka nya affärsmöjligheter väcker den tanken?

En annan ingång är syftet. Vad är syftet bakom att regionens flygplats ska bli lönsam? Jo, det är att regionen ska ha fullgoda kommunikationer. Kan detta lösas på något annat sätt än med flyg? Fler busslinjer? Nya tågförbindelser? Linbanor? Kombinationsresor med taxi? Via syftet kanske du kan identifiera tanken att man MÅSTE ha en flygplats. Kanske frågan är felställd. Det bästa kanske är att lägga ner flygplatsen? Och vart hamnar du då i dina tankar?

Ett tredje sätt att syna ditt tänkande är att använda dig av ”mallen” för en annan bransch. Om du istället hade varit ägare till en tandläkarmottagning – vad hade du gjort då för att förbättra lönsamheten? Via tandläkarbranschen kanske du inser att du fastnat i tanken att det alltid är kunden som beställer sina resor. Kanske flygplatsen ska kalla till en (rekreations)resa en gång per år?

Fler kreativitetsövningar hittar du här. Vill du ha nya kreativitetsövningar hemskickade är du välkommen att anmäla dig till det kostnadsfria Kreativitetsbrevet.

 

This entry was posted in Frigör din kreativitet, Kreativitetsövningar and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>