Gubben med knappen – eller ta betalt för din kreativitet

Många upplever att det är svårt att ta betalt för sina kreativa tjänster eller sina kreativa produkter. Det är som om de vore mindre värda för att de upplevs vara en del av oss eller för att vi tycker om att göra dem. Samhället gör inte heller mycket för att motverka denna inre känsla. Kultur anses livsviktigt, men är inte något man betalar för.

Känner du igen dig?

Lider du också av detta dilemma?

Låt mig då få berätta en liten historia. Enligt hörsägen ska den vara sann. Om det är så har den säkert blivit förvanskad på vägen. Icke desto mindre är den lärorik och sedelärande.

Det var en gång… en fabrik fylld med olika sorters maskiner. En dag gick en av de viktigaste maskinerna sönder och hur företagets anställda än försökte, så fick de inte igång den. En reparatör tillkallades, som lyssnade till de anställdas berättelse, gick fram till maskinen, undersökte den och slutligen tryckte på en knapp. Maskinen startade och fungerade sedan klanderfritt.

Några dagar senare anlände en faktura till fabriken. Fakturabeloppet var på 10 000 kronor och orsakade stor upprördhet hos samtliga på företaget. Han var ju bara här några minuter! Vilken ockrare! Hur har han mage att ta så mycket betalt? Han tryckte ju bara på en knapp!

Högste chefen ringde reparatören, som lyssnade till klagomålen, gav företaget rätt och lovade att skicka en ny faktura.

Några dagar senare anlände den nya faktura till fabriken. Kostnad för undersökning av maskin och tryckning på knapp: 0 kronor. Kostnad för specialistkompetens och 20 års erfarenhet av denna typ av maskiner, som möjliggjorde knapptryckningen: 100 000 kronor. Rabatt 90 000 kronor. Summa 10 000 kronor.

Berättelsen bygger på en sund respekt för sig själv och sina kunskaper samt en förmåga att klargöra sitt eget värde och den så kallade tysta kunskapen för omgivningen. Tyst kunskap är erfarenhetsbaserad, praktisk och erhålls genom övning och erfarenhet. Till skillnad från teoretisk och objektiv kunskap som ibland kallas uttalad kunskap är tyst kunskap ofta underförstådd och svår att uttrycka i ord.

Om vi då återgår till dig: Visst är det så att du har samlat på dig en hel del erfarenhet genom åren? Du har tänkt, jobbat, finslipat, diskuterat, gjort fel, gjort om, förkastat, börjat om och slutligen kommit till den punkt att du faktiskt har något att sälja.

Skulle du då inte ta betalt? Jo, självklart ska du det. Du ska ordentligt betalt för det jobb du lägger ner, vare sig det är kreativa alster eller tjänster som bygger på ditt kreativa tänkande.

Kanske gillar du också:

 

 

This entry was posted in Arbeta strategiskt, Tysta din inre kritiker and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>