Hur du hanterar din besvikelse och blir starkare

Vad är det som har hänt? Fick din skrivarkollega just sitt livs bok antagen? Har grannen landat ett skivkontrakt? Din respektive just fått en egen utställning? Din ovän fått ära och berömmelse? Det är ofrånkomligt, men icke desto mindre fruktansvärt; någon gång, någon dag kommer du att bli besviken. Och det ordentligt. För visst är det väl du som har den unika idén, som har förfinat tekniken, som har jobbat hårt, som har sålt in dig själv och som väl är aningens lite bättre än den där andre?

Det är tufft och det gör ont. Besvikelse är en komplex känsloupplevelse med många undertoner. Ilska, sorg och rädsla på en och samma gång är inte ovanligt. Besvikelse kan vara fullständigt förlamande och ibland rent kontraproduktiv.

Din förmåga att resa dig igen efter en besvikelse kan vara skillnaden på om du blir en vinnare eller en förlorare i det långa loppet.

Så hur gör du? Här kommer en metod som kan hjälpa dig att komma ut starkare på andra sidan:

  • Börja med att acceptera att du faktiskt är besviken och kanske både ledsen, sårad och arg. Det är OK. Spring inte undan från den känslan. Upplev den med full kraft. Men gör det inte för länge.
  • Definiera för dig själv varför du är besviken. Egentligen. Skriv ner det. Gå till botten med besvikelsens alla klangbottnar. Sortera och begrunda.
  • Passa också på att vila. Besvikelse är oerhört energikrävande och det är mycket lättare att grotta ner sig i en utmattad situation.
  • Samla kraft hos nära och kära. Känn att du bara kan vara. Du är inte din besvikelse.

Besvikelse har den nackdelen att den lockar fram andra negativa förluster och minnen samtidigt som den effektivt undergräver självförtroendet. Så…

  • Så fort som möjligt – försök vara stolt över att du är besviken. Om du inte hade satsat, försökt, eller haft en dröm, så hade du inte kunnat bli besviken. Du är i rörelse. Du håller på att skapa ditt eget bättre jag.
  • Skriv tacksamhetslistor. Fokusera på allt det goda och fina som du har, har gjort eller uppnått.
  • Och det svåraste av allt när besvikelsen rasar och river: Tro på dig! Du kan. Det finns ingen som du. Du kommer också att nå dit du vill. Självklart. Du har ju dig vid rodret! Finns ingen anledning att tro något annat.

Har du väl kommit så här långt har du förmodligen fått upp nosen över vattenytan igen. Dags att skapa lite perspektiv. Kanske omvärdera.

  • Var det som hände verkligen så farligt? Kommer det att betyda något om ett år?
  • Tillåt dig att se att något annat, något bättre kan komma ur en besvikelse.

Och så slutligen. Rör dig framåt igen.

  • Sätt upp nya mål, gör nya planer, hitta andra sätt att nå dit du vill. Fungerade inte plan A, så erbjuder alfabetet 28 alternativ till! Dröm stort!

Varje besvikelse som du har gått igenom och kommit helskinnad ur på andra sidan ger dig värdefulla erfarenheter att dra nytta av. Använd dem smart! Rusta dig för kommande besvikelser.

  • Utarbeta en backup-plan. Är det tex så att du tänker skicka in ditt manus till ett förlag, så förbered en lista med adresser till 10 olika förlag på en gång. Får du negativt besked från nummer ett? Nytt kuvert, frimärke och iväg till nummer två. Glöm inte att fira din refusering, nu är du ett steg närmare ett antagande!

Jag önskar dig all lycka och hoppas att dagens artikel kan vara ett stöd för dig när de oundvikliga hindren dyker upp som gigantiska, massiva berg på din smala, slingrande stig.

Kanske kan artikeln sammanfattas på detta kortfattade, men eleganta sätt:

”Låt inte dagens besvikelse kasta en skugga över morgondagens drömmar – okänd”

Vill du läsa fler relaterade artiklar? Prova:

 

This entry was posted in Arbeta strategiskt, Ta hand om din kreativitet and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Hur du hanterar din besvikelse och blir starkare

  1. Karin says:

    Denna artikel borde inte heta ”Hur hanterar du din besvikelse”
    Utan Hur hanterar du din avundsjuka.

    /K

    • Torun says:

      Hej Karin! Inser med hjälp av dig att min inledning är missvisande. Artikeln hanterar besvikelse, men inledningen ger sken av något annat. Det blir till att redigera. Tack för hjälpen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>