Kreativ marknadsföring

I artikeln kallad Marketing Monday skrev jag om hur du kan strukturera ditt liv för att både klara av administrativa uppgifter (tex marknadsföring) och skapa sammanhållande tid för dina kreativa uppgifter.

Dagens artikel får tjäna som exempel på marknadsföring som när du väl skapat den ligger och tickar i bakgrunden oberoende av veckodag och timme på dygnet.

För nästan exakt tre år sedan åt jag lunch med en vän som jag inte sett på länge. Jag berättade om kreativitetsguiden.se, som då var tre månader gammal och blev sedan indragen i en fantastisk diskussion om kreativitet, vänner och framåtanda.

När vi väl hade pratat klart var jag rejält försenad tillbaka till jobbet och ett visitkort rikare. Ett visitkort som imponerade på mig med sin sinnrikedom.

Även idag påminner mig visitkortet om att kreativitet kan komma in i så många olika situationer i vårt liv och att den nästan har störst genomslagskraft där vi förväntar oss ”business as usal”.

Inte långt därefter lyssnade jag till ett föredrag av en ung tjej som berättade om hur hon använt sociala medier för att marknadsföra sitt företag. Icke desto mindre var det hennes fysiska visitkort som har stanna kvar i minnet hos mig.

Det första exemplet kommer från Veronica Grönte, Författarskolan.se. Hennes visitkort ser helt vanligt ut på framsidan, medan baksidan överraskar med en tävling om att vinna en gratis skrivarhelg. Är du nybliven ägare till visitkortet och dessutom intresserad av att skriva är det mycket lockande att följa instruktionerna för att möjligen kapa åt sig en av de åtråvärda platserna. Fördel dig.

framsida

visitkort

Ur marknadsföringssynpunkt är tävlingen genialisk. Den som tävlar måste gå in på författarskolans hemsida för att hitta svaret på sista frågan och informationen ska sedan skickas med e-mail till Veronica. Den tävlande får då genom hemsidan automatiskt information om alla de spännande kurser som Veronica har och dessutom får Veronica den tävlandes kontaktinformation för att nå ut med nya lockande projekt. Smart.

Är du intresserad av att vinna en skrivarhelg? Det går utmärkt. Följ bara instruktionerna. Lycka till! Råkar det vara så att du inte kan läsa länken som står allra längst ner på visitkortet, så har du den här.

Det andra exemplet kommer från Rebecka Lindhe, Garantikoll.se. Rebecka har skapat en tjänst där du som kund kan få hjälp med att hålla ordning på de kvitton som måste sparas ur garantisynpunkt. Du fotar dem helt enkelt med mobiltelefonen och Garantikoll.se ser till att lagra dem i det sk. molnet.

Hur ser då Rebeckas visitkort ut? Egentligen fullständigt självklart och ändå häpnadsväckande nytt. Rebeckas visitkort är utformat som ett kvitto. Förmodligen kommer du aldrig som nybliven ägare av det visitkortet att glömma vad garantikoll.se går ut på. Jag gör det i alla fall inte.

Garantikoll

Är du sugen på att läsa fler relaterade artiklar? Prova:

 

This entry was posted in Arbeta strategiskt, Inspiration and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>