Kreativitetsguidens julklappstips

Visst vore det roligt att få ge bort lite kreativitet i jul? Om du tycker det föreslår jag att du skippar chokladkartongen och satsar på en present som motionerar hjärnan på dina nära och kära.

Kreativitetsguiden tipsar om Roger von Oechs kreativitetsspel.

Kreativitetsspelet är utvecklat av just Roger von Oech och kallas egentligen ”Innovative Whack Pack”. Spelet utlovar 60 kreativitetsstrategier för att frammana och inspirera till eget tänkande.

Kreativitetsspelet är inte något sällskapsspel och inte heller något vanligt spel i egentlig mening, utan snarare en kortlek. Varje kort i kortleken puffar för kreativitet på två olika sätt. En sida är vikt åt världens förste kreativitetslärare Heraclitus som delar med sig av sina 2500-åriga insikter. Den andra sidan innehåller en kreativitetsstrategi skapad av von Oech som är inspirerad av Heraclitus insikter.

Hur går då spelet till?

  1. Jo, du börjar med att bestämma den frågeställning eller det problem som du vill att spelet ska hjälpa dig att belysa.
  2. Sen drar du ett slumpmässigt kort från kortleken och läser Heraclitus insikter. Insikten är svaret på ditt problem.
  3. Som tredje steg öppnar du ditt sinne och funderar på vad svaret du fått vill säga dig och hur det hänger ihop med din frågeställning. Försök komma på så många olika sammanhang som möjligt där meddelandet är relevant.
  4. När idéerna tagit slut, eller varit svårfångade, vänder du på kortet och läser von Oechs strategier för att få förnyad energi och intryck för en ny runda gentemot din frågeställning.

Att använda sig av kreativitetsspelet ger en enkel, men strukturerad metod för att tänka utanför dina egna cirkulerande tankar kring ett problem. För min del fungerar spelet förvånansvärt bra och jag blir ofta förbluffad över effekten tillvägagångssättet har på mina tankar.

Vad är det då som händer? Jo, spelet utnyttjar att all slags input triggar ingång våra hjärnor. Slumpmässig input har stor effekt eftersom hjärnan tvingas lämna de väl upptrampade stigarna och slänger in något nytt och oväntat i processen. Våra hjärnor som är konstruerade att ständigt leta efter samband och konsekvenser får därmed nytt material att arbeta med. Och skapar på så sätt lösningar, eller svar, till din frågeställning.

Roger von Oechs Innovative Whack Pack kan numera köpas både hos AdLibris och Bokus.

Är du intresserad av att läsa fler liknande artiklar? Prova:

 

This entry was posted in Arbeta strategiskt and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>