Kreativitetsövning #97 – 6 enkla steg till mental frid som ger utrymme för din kreativitet att utvecklas

Hur går det för dig? Kommer du framåt med ditt kreativa projekt?

Ja?

Härligt! Grattis!

Eller?

Tycker du det går trögt?

Mmm, det är definitivt en situation som vi alla känner igen oss i.

För visst är det så? Allt som oftast ställer vi till det för oss själva.

Tänk dig till exempel in i situationen att du sitter och håller på med någonting, men det är omöjligt att samla tankarna. Hela tiden dyker samma negativa (eller positiva) tankar upp och hindrar dig från att gå vidare med det du egentligen håller på med – ditt kreativa projekt.

Resultatet?

Frustration.

Och fler tankar som snurrar runt.

Ta tag i situationen nu och lär dig denna enkla metod för att stilla tankarna:

  1. Börja med att medvetandegöra dina tankeprocesser. Inse att du tänker och att du inte är riktigt närvarande i ditt kreativa projekt.
  2. Tacka dig själv för de tankar som dyker upp! Betrakta dem som meddelanden från någon som oroar sig och engagerar sig i din utveckling och vill att det ska gå dig väl.
  3. Tänk dig sedan att du tar tag i en tanke med en pincett och håller den dinglande framför ögonen. Välj avstånd beroende på hur mycket som behövs för att du ska kunna hålla distans till tanken och betrakta den utifrån. Är den förenad med mycket stress och ångest flyttar du den längre bort ifrån dig och låter den rent optiskt bli mindre.
  4. Syna tanken i sömmarna och bestäm dig för om den är relevant i ditt nuvarande liv (inte bara situationen du befinner dig i). Inte? Genomför en symbolisk tankebålbränning genom att föra en mental tändsticka till tanken och se den brinna upp till dess att bara askan består. Återgå sedan till ditt kreativa projekt.
  5. Om tanken är relevant får du ta dig en funderare på om den även är relevant just nu. Nu när du sitter här med ditt kreativa projekt? Är den det är det bara att agera i enlighet med tanken. Därefter återgår du till ditt kreativa projekt.
  6. Om tanken visserligen är relevant, men lika gärna kan åtgärdas någon annan gång, är det bara att skriva upp den så ditt sinne får ro och verkligen tror på att du kommer att planera in och genomföra åtgärden någon annan gång. Återgå sedan till ditt kreativa projekt.

Med hjälp av dessa sex enkla steg uppnår du en större mental frid och ger dig själv och din kreativitet utrymme att utvecklas.

Sugen på fler kreativitetsövningar? Du hittar dem här.

This entry was posted in Kreativitetsövningar, Ta hand om din kreativitet and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>