Lyckas med gräsrotsfinansiering / crowdfunding!

I en tidigare artikel skrev jag om gräsrotsfinansiering, eller crowdfunding, som ett sätt att finansiera kreativa projekt. Kanske är du en av dem som fastnat för idén och vill genomföra en egen kampanj för att samla in pengar?

Men hur göra? Finns det bättre och sämre sätt? Kan du förbereda dig på något sätt? Här kommer några ihopsamlade erfarenheter.

Vi tar det viktigaste först, dvs huvudbudskapet som jag inte vill att du ska missa. En gräsrotsfinansieringskampanj är inte början på ett kreativt projekt utan snarare slutet. Även i bidragsgivarvärlden är succé över en natt ett livslångt (nåja!) arbete.

För att lyckas med en gräsrotsfinansieringskampanj behövs det en bra idé, förarbete, god planering, ett tydligt innehåll, omfattande marknadsföring och kunskap om gräsrotsfinansieringens grundbultar.

Lär känna din idé från grunden

Det är viktigt att din idé är bra, att du är intresserad av den och att du har kunskap om idén och i vilket sammanhang den verkar. Det är också centralt att du vet att andra är intresserade av idén. Du behöver med andra ord ge dig och din idé tid att utvecklas. Prata med allt och alla om din idé för att utveckla den och lära dig mer om vad andra tror om idén och vad de undrar över. Ge gärna föredrag för att presentera idén och innehållet. Pecha Kucha är bra om du inte har något annat sammanhang. Börja, om möjligt, att genomföra din idé i små delar. Publicera dem gärna.

Nå ut till så många som möjligt

När din gräsrotsfinansieringskampanj väl blir verklighet är det viktigt att kunna nå ut till så många som möjligt för att den ska få genomslag. Precis som processen att lära känna din idé från grunden är det här ett långsiktigt arbete.

  • Hitta eller bygg upp ett sammanhang eller en gemenskap kring ditt projekt. Finns det nätverk, samfund, föreningar, klubbar etc som kan fungera som en plattform?
  • Starta en blogg och berätta om din idé och ditt projekt. Använd bloggen till att berätta hur projektet framåtskrider och dela med dig av din egen lärprocess.
  • Koppla sociala medier till din blogg, tex instagram, twitter och facebook. Börja bygga upp en krets av vänner, gillare och följare
  • Starta en e-maillista för de som vill få information om utvecklingen av boken. Se till att envist och kontinuerligt fylla på din lista.
  • Skapa också en lista över personer som du har en personlig koppling till och som kan vara intresserade av vad du har för dig.
  • Och (återigen) prata med allt och alla. Be om hjälp att sprida information om den kommande kampanjen.

Presentera ditt projekt

Din presentation av din idé och ditt projekt på finansieringskampanjens hemsida är av yttersta vikt. Internetläsarens tålamod och ork är generellt sett mycket litet, så det innebär att all information måste vara klar och precis.

Fredrik Gertten, filmare till bland annat dokumentären Bananas! och Big Boys Gone Bananas! samt nysläppta Bikes vs Cars har i en intervju i Internetworld  uttryckt sig så här: ”Du får en länk till kampanjen på Kickstarter och så går du in och skummar lite. Det innebär allt måste vara väldigt tydligt – du måste förstå direkt vad det handlar om och vad du ska göra. Och du måste få lust att göra det. Det handlar väldigt mycket om att hitta rätt ton.”

För din del innebär detta att du ska:

  • Skapa en trevlig, personlig och informativ video. En video som förmedlar dina visioner, vem du är, vad du vill göra, varför just du är den rätta, att du verkligen kommer att genomföra projektet och att du verkligen vill och skulle vara tacksam för att tittaren ger sitt bidrag till projektet.
  • Skriva trevliga och tydliga texter. Se till att börja kort och koncist genom att säga det viktigaste först, men glöm inte att tillhandahålla både djup och bredd i din information för den läsare som blivit intresserad.
  • Be om återkoppling från familj, vänner och okända på de utkast till texter och videosnuttar du gör. Ta till dig av återkopplingen och revidera.

Trovärdighet

För en gräsrotsfinansieringskampanj är trovärdighet en av de viktigaste grundbultarna. Den potentielle bidragsgivaren måste tro på dig och ditt projekt. De måste dessutom gilla vad de ser. Både texter och video måste därför andas och återge:

  • Att du verkligen kommer att skapa den produkt de betalar för. Gör din hemläxa, ge läsaren konkreta bevis på att projektet är på gång och att det redan är helt eller delvis färdigt.
  • Förmedla visionen bakom ditt projekt. Koppla till ett större sammanhang. Gärna ett behjärtansvärt.
  • Glöm inte att visa på varför just du är den bäste att genomföra projektet. I vilket sammanhang verkar du? Var kommer din erfarenhet ifrån?

Lär dig mer om och förbered dig för en gräsrotsfinansieringskampanj

Du kan få värdefull information om vad som fungerar och inte fungerar genom att studera andras finansieringskampanjer, läsa deras texter och titta igenom deras videor och belöningssystem.

Framförallt måste du lägga upp en budget för ditt projekt. Budgeten kräver ordentlig genomlysning för att inte projektet ska bli olönsamt eller rentav ruinera dig på slutet. Glöm inte att inkludera frakt och kostnader för belöningar till dina bidragsgivare.

Det kan också vara lämpligt att förbereda för presskontakter genom att ta reda på vilka tidningar som skriver om din typ av projekt, kartlägga inflytelserika personer i ditt nätverk och framförallt lägga upp pressmaterial på hemsidan för att underlätta för dig själv om din kampanj får mycket uppmärksamhet och du själv blir föremål för mediernas intresse.

Planera din tid

Ditt projekt behöver en projektplan, eller en tidplan för när de olika stegen ska genomföras, för att stötta din egen process, men också för att ge bidragsgivarna en uppfattning om när de kommer att få se ett resultat.

Det är viktigt att avsätta tid för upplägg av kampanjen på gräsrotsfinansieringens hemsida, för kampanjarbete (marknadsföring, kontakter med intressenter) och för att kunna förändra projektet under kampanjens gång om det skulle behövas. Många projektägare vittnar om att de inte tänkt på detta, men att de i efterhand önskar att de hade gjort det.

Ett fantastiskt exempel

Photo credit: Women 2.0

Photo credit: Women 2.0

Ett fantastiskt exempel som det finns mycket att lära av är Linda Liukas och hennes barnbok Hello Ruby. Linda Liukas är grundare till Rail Girls, en ideell organisation som lär ut programmering till kvinnor. Linda vände sig till Kickstarter för att finansiera ett projekt för att skapa en barnbok med inriktning på programmering; Hello Ruby.

Inom fyra timmar hade hon fått ihop de 10 000 dollar hon efterfrågade. När kampanjen avslutades hade hon fått ihop 381 000 dollar och varit tvungen att utvidga projektet flera gånger om. Hennes bok är nu färdig och ska förhoppningsvis nå finansiärerna och bokdiskarna under hösten 2015.

Titta gärna på Hello Ruby-bokens kickstartersida (kampanjen avslutad)  och projektets hemsida.

Har du själv erfarenhet av gräsrotsfinansiering? Hör gärna av dig och berätta om dina erfarenheter! Ta kommentarsfältet eller torun@kreativitetsguiden.se till hjälp.

Vill du läsa fler relaterade artiklar?

 

This entry was posted in Arbeta strategiskt, Utmana dig själv and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Lyckas med gräsrotsfinansiering / crowdfunding!

  1. berta Silva says:

    Tackar för helt underbar blogg som visar vägen!!!
    Tackar tackar tackar!

  2. Pingback: Tema: Crowdfunding | Samhällsentreprenör - fördjupning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>