Självutvecklingens oändliga loop

Det är trångt, varmt och bökigt. Jag och en handfull andra barn sitter hopklämda i ett rum på Medborgarskolan. Högt uppe under taket. Det är datorkurs, vi pratar åttital, och vi programmerar Pacman och Tetris.

Det var där någonstans jag lärde mig vad en oändlig loop är för något. Där och då var det en liten programsnutt som vid sitt eget slut refererade tillbaka till början och på så sätt fick datorn att bara snurra på utan att kunna bryta sig loss och fortsätta med något annat.

Av någon anledning är det i Studieförbundets lilla rum mina tankar hamnar, när jag idag funderar över hur rädslor, oro och ångest påverkar kreativiteten och vad du och jag gör av den.

Alla bär vi på rädslor. Vilka, är olika från person till person. Så även graden och djupet. Rädslor och oro är bra; genom tiderna har de skyddat oss som mänsklig art från att göra allt för oförsiktiga handlingar och på så sätt säkrat artens överlevnad. Ibland kan dock det välmenade syftet slå fel och istället hindra oss att uppnå det vi vill.

Ofta är det nämligen så att vi undviker det som är obehagligt. Det vi tycker är otäckt går vi långa omvägar kring och istället för att känna oss trygga ökar oron inom oss. En högre grad av oro gör att vi fortsätter att undvika det onda som så länge vi inte blir motbevisade gör att våra rädslor återigen växer. Den aldrig avstannande cirkelrörelsen blir till en oändlig, negativ loop.

Om du känner igen dig i texten ovan och även känner att dina rädslor, oro och ångest hindrar dig i din kreativa utövning, är det dags att andas djupt, svälja ordentligt, ta tjuren vid hornen och medvetet starta en helt annan oändlig loop: nämligen självutvecklingens oändliga loop, även kallad utmaningsloopen.

Gör så här:

Samla in
Börja med att under en dag eller två ytterst noggrant lyssna till vad ditt inre säger och skriva ner det. Ta för vana att lyssna extra noga när du ska göra något som känns just lite osäkert och lite obehagligt. Se till att hela tiden ha något att samla in din information i. Det spelar ingen roll om det är papper, telefon eller bärbar dator.

Analysera
Nästkommande dag sätter du dig ner med din lista, läser vad du skrivit och försöker identifiera vad du egentligen är rädd för. Skriv ner detta också. Fundera också på om det är något du är mer rädd för än något annat.

Ifrågasätt
Med din lista i handen är det dags att ifrågasätta dig själv. Är det du har skrivit upp (och tänkt…) verkligen något att vara rädd för? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Kan du, åtminstone på ett logiskt, intellektuellt sätt, ta till dig att allt kanske inte är så farligt som du tror?

Utmana
Så här långt kommen är det förmodligen så att vissa rädslor redan bleknat när du dragit fram dem i ljuset och uttalat dem högt, men det är förmodligen också så att du har en hel del kvar. Det är dags att utmana dig själv. Välj något från din lista. Börja gärna med den oro eller rädsla som är minst djup och betydelsefull. Iscensätt ett experiment. Är du rädd för att ringa betydelsefulla personer? Gör det. Är du orolig för vad andra ska tycka om dig om du säger nej när någon ber dig att göra något? Gör det. Känns det svårt? Ett tips är att tänka att du gör dina experiment för någon annan, tex någon som ska skriva en uppsats på universitetet.

Utvärdera
När du väl har genomfört experimentet är det dags att utvärdera hur det gick. Vad hände? Hur kändes det? Var det som du trodde? Hände de saker du oroat dig för? Det finns en stor chans att du blir förvånad över att det du aldrig trodde skulle gå, faktiskt gick.

Loopa
Slutet gott allting gott? Nix, det är här själva poängen kommer in. Efter ett väl avslutat experiment är det dags att loopa. Utmana-dina-rädslor-programmet har kommit till sitt slut och det är dags att börja om från början igen… Det är frestande att hoppa över insamlingsfasen, ta sin gamla lista och ge sig på ett nytt experiment. Gör inte det. Börja med en insamling. Det är högst troligt att dina rädslor, din oro och din ångest har förändrats på grund av veckans experiment.

Läs gärna även:

 

This entry was posted in Mod, Självförtroende, Utmana dig själv and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>