Stölden som räddar ditt kreativa liv – eller 6 enkla tips på hur du blir street smart som kreatör

Work for successDu vet väl om att du befinner dig mitt i ett brinnande krig? eller hur?

Ok, det är inga egentliga vapen inblandade och inte heller några pansarvagnar, men i princip står du mitt i ett veritabelt slagfält om din kreativitets mottagare.Världen… samhället… marknaden… är en enorm, överbelastad, bullriga plats där alla kämpar för sin plats och för att få uppmärksamhet.

Så för att övervinna detta faktum, har du naturligtvis gjort vad du har lärt dig att göra:

  • Du har lagt ner mycket tid på att förfina ditt hantverk.
  • Du har kommit på många bra idéer.
  • Du är aktiv i flera sociala medier
  • Du har berättat för familj och vänner vad du håller på med.

Och ändå verkar det inte som om det riktigt, riktigt går din väg. På något sätt är det som om väldigt få ser och uppmärksammar just dig.

Men det finns de som lyckas…
Det är människor som vet hur man tar folk, som alltid vet vilka frågor som ska lyftas med vem och som ständigt går sina egna vägar. De är proaktiva, tar initiativ och har alltid ett mål och ett syfte med sina handlingar, maskerade i andras fördelar.

Det är med andra ord människor som är fenomenala på att höja sin egen status och värna om sina framtida möjligheter genom att ha koll på vad som händer, lyssna in de oskrivna regler som gäller i varje enskilt sammanhang och agera därefter.

”Street smart” brukar man kalla den som utnyttjar de genvägar och oskrivna regler som finns, på bästa sätt, inom sitt verksamhetsområde. Den “street smartes” vapen är intuition, kontakter och strategi.

Varför det inte spelar någon roll hur mycket du kan
Men… du är ju så duktig. Läser du det här är chansen stor att du gått både en och två kurser inom ditt område. Du har övat, följt mängder av råd och tips på internet, följt med i utvecklingen OCH skapat fantastiska alster med hjälp av din kreativitet. Det är jag är helt övertygad om.

Då är det lätt att tänka att andra borde upptäcka dig. Att andra borde förstå din storhet. Att andra borde stå i kö för att få ta del av det du gör och sprida det vidare ut i världen. Inte sant?

Men det händer inte.

Den stora skillnaden mellan att vara ”street smart” och ”book smart” är vem eller vad det är som är står i centrum. I uppmärksamhetskriget om din kreativitet är det DU. Inte din kreativa kunskap eller dina kreativa alster.

Med det sagt vill jag komplettera med något som vid en första anblick ser ut att vara en total motsats till det jag just skrev. Nämligen: det handlar inte ens om dig. Egentligen. Det handlar om vad DU kan göra för EN ANNAN människa, ett företag, en organisation, eller för samhället med hjälp av din kreativitet.

Stjäl av street smart-experterna!
Så… vad gör då ”street smarta” personer för att navigera bland alla krigshärdar och vinna uppmärksamhet för sig själva, sin kreativitet och det de gör?

Här kommer jag i 12 punkter dela med mig från tre ”street smarta” personer och berätta hur de gör, så du kan lära dig av deras beteende och göra efter.

  1. Prata med alla vitt och glatt om vad du gör och varför det är så viktigt, spännande och intressant.
  2. Bolla idéer du har med inflytelserika personer och be om deras återkoppling. Lyssna, utveckla och tacka dem sedan öppet.
  3. Kommer det en chans? Ta den! Säg ja, utan att tänka efter. Hur löser du sedan.
  4. Skapa chanser. Hur vore det om du och jag…
  5. Kolla i tidningarna och på nätet. Vem är aktiv och inflytelserik inom ditt område (och kanske även i din geografiska närhet)? Vem skulle du vilja träffa? Slå en signal och berätta att du skulle vilja veta mer om vad som händer inom hans/hennes (dvs ditt…) område. Månne du skulle kunna bjuda vederbörande på lunch?
  6. Jobba aktivt med mentorer. Man blir aldrig för stor/kunnig för en egen mentor. Du utvecklas väl ständigt?
  7. Var själv mentor och gör ett bra jobb!
  8. Engagera dig i föreningar och styrelser. Där samlas mycket folk som det är intressant att lära känna.
  9. Var strateg. Ha en baktanke. Vem kan tänkas vara bra att känna med tanke på det du vill göra? Engagera dig i enlighet med din plan.
  10. Bygg broar – lyft andra människor.
  11. Sök samarbeten. Tänk ut vad som skulle kunna hjälpa andra. Vad vill han eller hon uppnå? Erbjud det och kombinera med något du vill ha och behöver.
  12. Var generös!

6 enkla steg som gör dig mer ”street smart”
Visst. 12 punkter från proffsen. Men hur gör man? Egentligen? Du är ju inte född igår och ingen kan anklaga dig för att inte ha försökt. Punkterna ovan är ju inte ens speciellt nya. Eller hur?

Återigen är det kanske inte kunskapen det är fel på. Den har du. Att bli ”street smart” handlar mer om vad du gör.

När du tänker ta nästa utåtriktade kliv, följ dessa fem enkla steg för att skapa ett handlingsmönster som gör att andra människor får upp ögonen för dig och det fantastiska arbete du gör:

  1. Tänk igenom vad du vill göra och hur du ska göra det.
  2. När du har ett förslag tänker du igenom vilka olika steg förslaget består av och delar upp det.
  3. Fråga dig själv vad som är syftet med det du tänkt göra och vilket budskap det är du vill förmedla? Gör detta både för helheten och för varje enskild del du har identifierat.
  4. Syna sedan varje del av ditt förslag genom att gå tillbaka till experternas 12 framgångsexempel.
  5. Förändra ditt förslag och gör det mer proaktivt, målinriktat och tydligt riktat mot en viss person eller målgrupp.
  6. Skrid till handling!

Vilka knep har du för att agera ”street smart”? Hög gärna av dig till torun@kreativitetsguiden.se eller lämna en kommentar nedan. Låt oss hjälpas åt att sprida goda idéer till alla!

 Vill du läsa mer om hur man kan bli strategisk som kreatör? Prova:

This entry was posted in Arbeta strategiskt and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>