Strukturera för kreativitet – eller hur du blir kreativ på beställning!

TwitterHar det någon gång hänt dig att din hjärna varit blank och tom som en urdiskad konservburk inför en kreativ uppgift?

Och har du då tänkt att ”Visst är det märkligt att vissa människor svämmar över av kreativa idéer medan jag aldrig kan komma på något”?

I så fall förstår jag dig. Fullt och fast. Det händer alla som på något sätt jobbar med sin kreativitet.

Kreativitet som fenomen är nämligen till viss del oförutsägbart och okontrollerbart. Det innebär att det svårligen låter sig planeras in, garanteras eller beordras fram med absolut säkerhet.

Men, en del lyckas ju, som sagt.

Och visst vore det bra om du kunde vara mer kreativ på beställning? Då kanske du skulle kunna närma dig målet för ditt kreativa projekt lite snabbare. Och det är ju det du vill. Eller hur?

Jag ska inte sticka under stol med att det inte är helt lätt att vara kreativ hela tiden och i alla situationer. Ganska svårt faktiskt.

Men, det finns ett knep och jag ska visa dig hur.

Det handlar om att skapa förutsättningar för din kreativitet genom att organisera dig och styra dina skapandeprocesser. Om du gör det kan du balansera upp kreativitetens inbäddade osäkerhet med något känt och tryggt.

Enklare uttryckt är det så att om du ska göra allt och inget på alla möjliga sätt, då är det svårt att få något gjort.

Du har två alternativ:

  1. Antingen bestämmer du dig för ett väldefinierat mål för din kreativa uppgift,
  2. eller så bestämmer du dig för hur ditt kreativitetsarbete ska gå till.

Genom att bestämma dig för ett avgränsat innehåll och ha en viss slutprodukt som ledstjärna har du bestämt målet för din färd och kan fritt skapa på vägen dit (alternativ 1).

Genom att använda en standardiserad form för genomförande kan du guida dig genom kreativitetsprocessen och kreera innehållet under arbetets gång (alternativ 2).

Om du ser till att välja antingen alternativ 1 eller alternativ 2 blir kreativitetsarbetet till viss del förutsägbart.

Låt mig ta ett exempel från kreativitetsguidens värld.

Twitter.

Kanske du inte ser statusuppdateringar på sociala medier som särskilt kreativt, men för den som försöker twittra regelbundet och även lägga ut ett innehåll som kan vara intressant för följarna kan jag med egen erfarenhet säga att både kraft, energi, idéer och infall kan svikta titt som tätt.

Hur gör jag då för att twittra minst 2, helst 3, gånger om dagen, dag ut och dag in, år ut och år in?

Jo, jag har skapat något jag kallar publiceringsprinciper och en publiceringskalender.

Vad är då detta?

I mina publiceringsprinciper bestämmer jag hur många gånger om dagen jag ska twittra, vilka teman jag ska twittra om (nya inlägg, citat, uppdateringar etc.) och när i veckan de ska dyka upp.

I publiceringskalendern håller jag reda på vilket datum det är, vilken veckodag det är, hur många twitterinlägg som ska publiceras den dagen och vilka teman som är bestämda för den veckodagen. Här skriver jag också mina inlägg innan jag lägger ut dem på twitter.

När jag nu beskriver detta tycker för dig, tycker jag själv det låter förskräckligt tråkigt, själsdödande och instrumentellt.

Men faktum är att jag upplever det tvärt om och som en stor hjälp för min kreativitet på just detta område.

Så varför fungerar det?

  • Publiceringsprinciperna ger mig en överblick över twitterflödet och jag får på så sätt en känsla för helheten.
  • Eftersom jag inte behöver tänka på allt på en gång, kan jag koncentrera min kreativa kraft till det twitterinlägg som jag just funderar på.
  • Varje dag är det nya teman, vilket gör att jag får variation, något som jag tycker är roligt och som stimulerar mig.
  • Eftersom jag med publiceringsprincipernas hjälp vet att jag kommer ha inlägg att publicera, släpper jag pressen på mig själv och kan twittra utöver dagens dos med frisläppt kreativ glädje.
  • Om jag kommer på något, som jag inte behöver twittra på en gång, kan jag spara det till senare, lägga in det på sin plats i publiceringskalendern och på så sätt skapa lättnad i mitt framtida arbetstryck.
  • Det strukturerade arbetet ger mig också möjlighet att skapa inlägg i förväg och på så sätt skapa utrymme för andra kreativa projekt.

Som du ser har jag i mitt exempel i huvudsak använt mig av alternativ 1, dvs med hjälp av publiceringskalendern och publiceringsprinciperna  har jag bestämt målet (hur många inlägg, vilket tema) för det kreativa arbetet. Jag hade också kunnat bestämma processen (tex välj ett tema, surfa lite för kunskapsinhämtning, ring en vän för att diskutera, skriv ett inlägg utifrån de nya kunskaperna), men det ansåg jag inte lika passande för just det här exemplet.

Och så är det naturligtvis – hur du strukturerar ditt arbete för att kunna vara kreativ på beställning beror på dig och på ditt kreativa projekt.

Vill du fördjupa dig, kan du läsa mer i Emma Stenströms och Lars Strannegårds bok ”Kreativt kapital – ledning och organisation i kulturella och kreativa näringar” som kom ut 2013 på 8tto förlag.

 

This entry was posted in Arbeta strategiskt and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>