Underdog – ditt nya kreativa jag?

Är din dröm att bli störst, bäst och vackrast?
Kanske även smartast, snabbast och mest omtyckt?
Helst alltihop. Samtidigt?

Självklart svarar du nej.

Rent logiskt vet vi alla att det inte går. Åtminstone inte som jag precis uttryckte mig.

Men… handen på hjärtat… visst finns det någon del av dig, någonstans, som kanske trots allt skulle kunna svara ja på frågan?

Risken finns i så fall att detta hindrar dig från att uppnå dina drömmars kreativa mål.

Märkligt inte sant?

Din önskan att vara bra hindrar dig från att bli just bra.

Det är därför du ska föreställa dig att du är en ”underdog”.

Varför? Jo…

  • Om man känner att ingen förväntar sig att det ska bli perfekt, ja då kan man göra saker bara för att lära sig dem.
  • Om man känner att ingen vet vad man gör, då är det enklare att ta ut svängarna.
  • Om man känner att man har alla förutsättningar emot sig, då är det enklare att tänka nytt.

Ett företag som utnyttjat detta på ett mycket effektivt sätt i sin marknadsföring är AVIS, som myntade ” We are only No. 2, so we try harder”. En fantastisk kampanj. Den borgade för att alla i företaget jobbade hårt, den skapade en vilja att göra varje liten detalj så bra det bara gick och den gav möjlighet till hela företaget att våga prova nya grepp.

Att känna sig som en ”underdog” är ett perspektiv, snarare än ett faktum. Ett perspektiv som du rent tankemässigt kan försätta dig i. Och lämna…

Dessutom ett perspektiv som kan hjälpa dig nå dina drömmars kreativa mål.

Vad skulle du göra om du inte hade något att förlora?
Nu? 2016?

This entry was posted in Arbeta strategiskt and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>