Gott om tid för träning!

Solskenet flödar och alldeles strax ska jag gå ut och gå, helt i enlighet med de senaste veckornas inblickar i modern kreativitetsforskning. Först ska jag dock skriva en artikel för att dela med mig av kunskapen och ge fem tips på hur du hittar tid för den fysiska aktivitet som är så viktig för din kreativitet.

Vi börjar med en ultrasammanfattning av forskningen:

  • Resultat visar det du redan vet: vi människor mår bra av att utöva vår kreativitet.
  • Vår kreativitet i sin tur stimuleras av fysisk aktivitet. När du rör på dig syresätter du kroppen och framförallt hjärnan. Ditt självförtroende stärks (jo!) och chansen att du skapar sociala kontakter är större än om du sitter hemma.
  • Dessutom utsöndras lyckohormoner som tex endorfin. Inte så oviktigt som man kan tro. Forskningen visar nämligen att vi är generellt mer kreativa när vi är glada och lyckliga än hopplöst, bottenlöst deppiga.

Kanske tränar du redan för fullt. I så fall är det bara att gratulera. Kanske är träning något som du redan vet allt om att du borde göra, men ändå inte får till eftersom x, y, z (fyll i med egen förklaring).

För många utövare av kreativitet är det en ofta stillasittande, eller i alla fall stillsam syssla. För att inte tala om relativt ensam, eller i alla fall enskild. Det är med andra ord viktigt att du kommer loss. Att du tar dig för. Att du lyckas skapa ett något, litet, mer motionerade jag av dig själv.

Hur göra? Här kommer några förslag, som alla utgår ifrån att du inte ska behöva lägga flera timmar på kvällen när tiden ofta är fylld med annat:

Analysera din tid före arbetet. Kan du träna före jobbet? Simma, så du får morgontvagningen fixad på samma gång? Kan du motionera dig till jobbet genom att gå, cykla, springa hela eller delar av sträckan? Om du jobbar hemma, kan du planera in att dagen börjar med en promenad?

Utnyttja lunchen. Kan du ta något längre lunchrast och ta en promenad före eller efter du har ätit? Finns det kortare träningspass på någon närbelägen träningsanläggning som du kan haka på? Behöver någon i din omgivning hjälp med att lunchrasta sin hund? Att röra sig ute vid lunchtid fyller många syften. Ett är att insupa så mycket dagsljus som möjligt…

Gör arbetet mer rörligt. Detta beror ju helt på vad du jobbar med, men här kommer några idéer: Minska ditt mailande och ringande till kollegor som befinner sig nära och gå istället över till dem. Ta promenadmöten med kollegor där frågan i sig inte kräver att ni sitter inomhus och ni inte är fler än tre. Ta egna spånarpromenader när du har specifika frågeställningar som du behöver belysa. Ta med papper och penna, eller dokumentera gm att spela in dig på valfritt medium. Kanske är dina arbetsresor korta. Kan du byta dem till cykel eller promenad? Har arbetsplatsen en friskvårdstimme du kan utnyttja?

Analysera din tid efter arbetet. Kan du träna direkt efter jobbet? Eller motionera dig hem? Kanske inte tänka motion utan ”hämta lite luft” och ta ett extra varv runt kvarteret?

Är helgen din melodi? Kan det vara så att livspusslet och arbetslivet omöjliggör idéerna ovan? Kanske helgen öppnar upp för några möjligheter? Är du ensamstående med mindre barn kanske det är lättare att få barnpassning på helgen? Det viktiga är att du kommer dig för. Inte när det blir gjort.

Gemensamt för alla punkterna ovan är planering. Träning uppstår oftast inte av sig själv. Du behöver veta när och du behöver vara förberedd med kläder och ev. utrustning. Ibland behöver du också boka barnpassning eller boka in dig på pass som annars riskerar att bli fulla.

Avsluta därför arbetsveckan med att planera in kommande veckans träning!

Är du intresserad av kontinuerlig kompetensutveckling vad gäller kreativitet? Då är Kreativitetsbrevet något för dig. Kostnadsfri, inspirerande, djupgående och direktlevererad kunskap! Läs mer här.

Kreativitetsguiden är full av användbara artiklar. Vad sägs om följande tips för din egen kreativa utveckling?

 

This entry was posted in Ta hand om din kreativitet and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Gott om tid för träning!

  1. Torun says:

    Varmt tack till actic som delade inlägget på sin facebook-sida!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>