Medveten närvaro

”Nu ser du ut som Buddha igen” kommenterar min respektive när jag kommer hem efter ytterligare ett yogapass inklusive meditation. Och jag tror honom. För världen känns annorlunda. Den är klarare, skarpare och mitt huvud som normalt sett liknar ett getingbo är så fridfullt tyst. Förundrat tittar jag på världen och undrar varför jag inte sett den förut. Jag önskar inte riktigt ta del av den – än. Det är så skönt att vara så behagligt avslappnad och samtidigt fullständigt knivskarp.

Häromdagen fick jag en vetenskaplig förklaring till min upplevelse ovan. Jag lyssnade på ett webinar av Robin Sharma om hur man stärker sin viljestyrka. Han byggde sitt föredrag kring forskning och användbara strategier och tekniker.

Det visade sig att viljestyrka har starka kopplingar till den främre delen av hjärnans pannlob, den sk prefrontala cortex. I detta område finns förmågan att fatta beslut och att anpassa sig till olika sociala sammanhang. Även empati hör till detta område.

Under senare delen av 2000-talet har neurovetenskap, psykologi och neurobiologi varit i fokus. Forskarna har sett att det finns faktorer som påverkar prefrontala cortex, utvidgar och aktiverar dess funktioner. Faktorerna kan sammanfattas som de tre mirakelmedicinerna; sömn, träning och… meditation.

Det är kombinationen av känslorna lulligt bortkopplad och vibrerande närvarande som fascinerar mig. Och svaret är: ett stimulerat, välfungerande och utvidgat prefrontala cortex med beslutsansvar!

För den som vill ge sin egen hjärna lite mirakelmedicin på vägen finns många olika sorters meditation att ta till. Vad som passar dig vet bara du. Och kanske finns det inte idag plats i livspusslet för långa meditationspass.

Börja enkelt. Här kommer två tips som i all sin anspråkslöshet ger resultat:

  • Ta fem minuter då och då när du bara fokuserar på andningen uuuuuut, in, uuuuuuut, in. Ta gärna en timer som ringer efter fem minuter så du kan sluta ögonen och helt koppla bort tiden till dess att du blir påmind av pipandet.
  • Träna upp din närvaro i nuet. Det kan du göra genom att aktivt fokusera på det du har framför dig, eller runt omkring dig. Ta tex ”Kreativitetsövning #27- Träna din observationsförmåga” till hjälp.

Är du intresserad av att läsa fler liknande inlägg kan du prova:

 

This entry was posted in Ta hand om din kreativitet and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>