Så blir ditt kreativitetsarbete mer kreativt!

Det här med att vara kreativ är sannerligen inte lätt. Ibland kan bara kravet (inre eller yttre) på kreativitet vara så hämmande att man känner sig som den mest trögrörliga cementmassa som går att uppbåda inom flera mils omkrets. Då hjälper det inte med rådet att du ska utmana din bekvämlighetszon och dess gränser. För erkänn. Du har hört det ofta och du har ingen aning om hur. Vilka gränser till att börja med? Vilka gränser finns det som du (och jag) inte känner till?

Ett annat sätt att uttrycka gränser på är: Vilka är ditt livs självklarheter? Vad är så självklart, så tryggt, så invant att du inte ens reflekterar över att det finns där?

Illustration: Thomas Rogerstam http://knyckenilluku.se

Illustration: Thomas Rogerstam http://knyckenilluku.se

Det frågeställningen är ute efter är att hitta just din kreativitets smärtpunkt. De tankar och värderingar som strider mot allt du tror på och som du definitivt inte vill ifrågasätta. Dessa djuptliggande gränser som finns till för att skydda dig, men som också ser till att begränsa din kreativitet.

Vad tycker du är opassande?Äckligt? Snuskigt? Otrevligt? Oseriöst?

Vad händer om du lyckas definiera en gräns, eller hitta någon av ditt livs självklarheter? Jo, du får möjlighet att syna den. Ta den (bildligt) i en pincett, håll den en bit ifrån dig och titta på den. Vad skulle hända om den inte fanns? Vad skulle hända om det var precis tvärt om? Att leka med tanken öppnar ett kreativt rum, en dörr till en annan dimension av din kreativitet.

För att ge exempel tänkte jag visa på tre identifierade gränser genom att berätta en personlig anekdot (med risk att bli idiotförklarad), syna en relativt ny affärsmodell och lite kort nämna en samhällsekonomisk aspekt på temat.

Vi börjar mitt inne i en av mina röda vinbärsbuskar. Det var i somras. Familjen var och badade och jag försökte i frenetisk takt plocka så mycket bär som möjligt innan vi skulle åka vidare på andra semesteräventyr. Medan jag satt där hördes brandbilar, ambulanser och polisbilar i en aldrig sinande ström. Jag satt och funderade på familjens ekonomi och mina egna framtidsplaner för hösten. Då plötsligt såg jag (för min inre syn) hur en polisbil parkerar utanför vårt hus, hur två poliser kommer in i trädgården och hur de insisterar på att få komma in. Som ni redan har listat ut hade min familj omkommit i en trafikolycka på väg hem från badet. Jag såg min egen förnekelse, jag såg besöket på sjukhuset, jag såg den chockartade tomheten, jag såg den vanvettiga sorgen, jag såg allt det praktiska framför mig och fann mig helt plötsligt i samma ekonomiska funderingar som nyss, men nu med helt andra förutsättningar. Och jag fann på råd. Många och hållbara. Det var en omskakande tankeutflykt min hjärna gjorde (och jag var extremt lycklig när familjen kom hem), men det var minst lika omskakande att inse att de ekonomiska förändringar jag såg som självklara som nybliven änka hade minst lika mycket bäring på min nuvarande familjesituation.

Naturligtvis kan det här med bekvämlighetszoner och livets självklarheter lika gärna handla om företag och organisationer. Alf Rehn, professor i företagsekonomi, skriver att man ska ifrågasätta grundlogiken i produkt och affärsmodell för att öka det kreativa tänkandet vid affärsutveckling. Sannerligen spännande. Det är precis vad som hänt vid utvecklingen av så kallade digitala affärsmodeller. Synen på att företagaren har utvecklat en bra produkt, som kunden sedan ska köpa, har ersatts av en utvecklingsprocess där bara produkter tas fram som kunderna efterfrågar. Kundmötet med en historia att ske i levande livet har ersatts av webbsidor och e-maillistor, produkterna är digitalt baserade (e-böcker, e-kurser) och försäljningssättet har bytts från goa göteborgare med säljardriv till innehållsrika inlägg i sociala medier. Och ändå. Trots att digitala affärsmodeller har gjort flertalet normalitetsbrott gör de ändå inte avkall på det som är så viktigt för oss människor, nämligen personliga kontakter och förtroende.

När Alf Rehn ska exemplifiera något, som är så självklart för oss att vi inte reflekterar över det, nämner han demokrati. Nu vet de flesta av oss en hel del om nackdelar med vissa regimers sätt att styra sina nationer på, men det är inte helt lätt att sätta sig in i alla möjligheter och fallgropar. Ta det här med tandhälsa till exempel. Jag fick nyligen höra av min tandhygienist att USA flourberikar vattnet, men att Sverige har valt att inte göra det eftersom vi arbetar i enlighet med självbestämmandeprincipen, dvs att var och en själv ska få bestämma huruvida vi vill flourberika våra liv eller inte. Bra tänkte jag (du ser hur hårt jag sitter fast i det som var självklart för mig) och tänkte samtidigt att det var märkligt att det förlovade landet i väster, individualitetens Mecca kunde göra en sådan sak. Döm om min förvåning när det visar sig att min tandhygienist har sitt ursprung i Ryssland och därmed tar en helt annan ståndpunkt än jag. Hon anser att staten bör ta sitt ansvar för alla de barn som bor i fattiga familjer i Sverige och som har en urusel tandhälsa. De samhällsekonomiska fördelarna av att flourberika vattnet var enligt hennes bedömning så stor att svenska staten närmast gjorde sig skyldig till brott mot folkhälsan.

Så, hur ökar du kreativiteten i ditt kreativitetsarbete? Jo, genom att sätta dig ner och fundera över dina gränser, var dina djupaste värderingar ligger och vad som är fullständigt självklart för dig. När du hittat en vänder du på tanken. Ifrågasätt den. Ta bort förutsättningen. Fråga dig hur du kan göra tvärt om. Och lyssna efter svaret.

På söndag kommer jag att publicera en artikel om varför just DU som kreativ person är viktig för samhälls- och näringslivsutvecklingen! Jag tänker mig att den är lite annorlunda skriven jämfört med de ”vanliga” artiklarna. Ser fram emot att höra vad du tycker om den!

Men innan dess: Anmäl dig till Kreativitetsbrevet för kontinuerlig kompetensutveckling inom kreativitet.

Och… läs andra artiklar som handlar om att frigöra din kreativitet:

This entry was posted in Frigör din kreativitet, Utmana dig själv and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>